tirsdag den 23. november 2010

Hjemmelavet rødkål...

Faktisk er det 2x hjemmelavet rødkål, en "simpel" udgave og en lidt mere avanceret udgave :)

Den avancerede udgave har jeg lokaliseret hos Klidmoster og opskriften finder du HER.
Jeg har taget lidt billder af min proces:

Stort og flot rødkål, købt for ydmyge 15,95 kr.


Rødkålet deles, så er det noget nemmere at snitte...


Snittet rødkål, det skulle gå lidt stærkt i dag, så det blev ikke så pænt...


Her ses der: økologisk bourbon vanille, rød saft (æble/solbær), rødvin, balsamico,
cane syrup, kanel, laurbær, stjerneanis og nelliker.

Her ligger rødkålen og hygger sig med alle de lækre ingredienser.
De små krydderier har jeg puttet i et thefilter, ligesom Klidmoster også gjorde det.


Så har rødkålen hygget sig i ca. 1 time. Jeg gav det ca. 1½ time
alt i alt, og det var lækkert med bid i, men tror det er fordi jeg skar
det temmelig groft, hvis du skærer det fint, så skal det nok kun have 1 time.


Så er kålen klar, og den er bare lækker :)

Den almindelige og "simple" udgave fandt jeg i en lille kogebog jeg købte i Føtex i går:

Julerødkål

Ingredienser:
  • 1 rødkål i tynde strimler
  • 300 g sukker (jeg brugte kun 250, da jeg løb tør !)
  • 1-2 spsk. honning
  • 3 dl. eddike (ganske almindelig lager)
  • 4 spsk. ribsgele
  • Smør
  • Havsalt
Tilberedning:
Sauter kålen i smør, i en pande, i ca. 5 minutter, eller til det er faldet sammen.
Hæld kålen og de øvrige ingredienser i en stor gryde, og kog op. Skru derefter ned for varmen og læg låg på, og lad det simre i en time.
Kig gerne til det, og rør rundt i det, sørg for at det ikke koger tørt, og hvis det gør, kan der tilsættes vand eller lidt mere eddike.
Når kålen er mør smages den til med salt, og herefter er den klar til servering.
Juster evt. smagen med eddike og honning.

Her er lidt billeder af denne rødkål:


Ingredienserne til den "simple" rødkål


Koger lystigt...


Da jeg havde lavet begge rødkål, var der en masse væske tilbage i begge gryder, så jeg gjorde som Klidmoster, og kogte det ind til en gastrik - jeg blandede begge væsker, og lod det koge omkring 20-25 min. og hold da op hvor blev det godt!

Det er altså værd at prøve, jeg havde aldrig tænkt på det, før jeg faldt over opskriften på det - og nu ville jeg ønske at jeg havde opdaget det noget før! Men sådan er det med mange ting :)

- Maj

Ingen kommentarer:

Send en kommentar