torsdag den 20. januar 2011

Rugbrød, Rugbrødssnacks og de bedste müsliboller...

I går var total store-bage-dag!

Jeg fik for første gang i hele mit liv bagt rugbrød, jeg er meget stolt af mig selv, og de smagte rigtig godt, og Manden var helt vild, han spiste kun 1 portion suppe i går aftes, for at have plads til noget rugbrød :)

Rugbrød med tranebær og abrikoser, smager forbløffende lækkert!


Gulerodsrugbrød


Stort mørkt kernerugbrød

Jeg fandt nogle helt geniale rugbrødsopskrifter hos Piskeriset, men lavede mine egne justeringer da jeg fx ikke kunne finde maltmel. De opskrifter jeg tog afsæt i var disse her.
Det store mørke kernerugbrød er efter den første af de fire brød-opskrifter. Jeg undlod dog timianen og den brændte maltmel, jeg havde håbet at de havde haft det i Irma, men ak... Så jeg erstattede den bare med lidt ekstra hvedemel, og det blev nu rigtig lækkert alligevel (nu ved jeg jo ikke hvordan det ville smage med det i - he he he...)

De to andre varianter var med afsæt i den tredje opskrift, som jeg brugte som en grundopskrift og delte den så i to, hvor den ene fik tilsat 2 revne gulerødder, og den anden portion et ordentligt skud tranebær og abrikoser - mums! og igen ingen maltmel, den og emmermelet blev erstattet af ganske almindelig hvedemel.

Den rugbrødsform jeg havde, som jeg bagte mit mørke kernerugbrød i, var ikke stor nok til al dejen, så jeg fik en pæn rest dej til overs, og det ville jo være synd at lade det gå til spilde, så jeg bagte nogle rugbrødssnacks ud af det:


Små lækre rugbrødssnacks

Rugbrødssnacks

Ingredienser:
  • En rest rugbrødsdej, eller ca. 200 g dej
  • ½ dl. æblejuice
  • tørrede frugter efter smag
  • kokosmel
  • havregryn
  • nødder
Tilberedning:
  1. Hæld alle ingredienserne undtagen kokosmel og havregryn i dejen, og rør rundt.
  2. Tilsæt kokosmel og havregryn til det atter bliver en fast, men ikke tung, masse.
  3. Læg aflange spiseskefuldsstørrelser af dejen på en bageplade med bagepapir, og pensl dem med æg og drys med sesam.
  4. Efterhæv evt. i ca. 20 min og bag dem i 15 min. ved 200 grader.
Til sidst fik jeg bagt nogle rigtig lækre müsliboller, som min skønne veninde tilsendte mig opskriften på, det var også den opskrift den inspirerede mig til rugbrødsnacksene :)

Müsliboller
ca. 14-16 stk

Ingredienser:
  • 50 g gær
  • ½ liter æblejuice eller æblemost, stuetemperatur
  • 1 dl. hakkede hasselnødder (eller valnødder)
  • 5 tørrede abrikoser skåret i mindre bidder
  • 1 dl. tørrede tranebær
  • 1 dl. rosiner
  • 1 dl. kokosmel
  • 1 dl. rå bulgur
  • 2 revne gulerødder
  • 2 tsk. salt
  • ca.500 g hvedemel, prøv dig frem
  • Æg til pensling
Tilberedning:
  1. Smuldr gæren og rør den ud i æblemosten. Tilsæt hasselnødder, abrikoser,
    rosiner, kokosmel, bulgur og salt.
  2. Tilsæt gradvist hvedemelet indtil du har
    æltet dejen glat og smidig. Lad dejen hæve tildækket ved stuetemperatur i
    ca.2 timer. Jeg tilsatte ikke al melet, og min dej var en smule klæg da jeg satte den til hævning.
  3. Form herefter bollerne og sæt dem på en bageplade med bagepapir. Lad
    bollerne hæve tildækket yderligere ca. 30 min ved stuetemperatur.
  4. Pensl bollerne med sammenpisket æg og drys med hasselnøddeflager og
    sesamfrø. Jeg brugte solsikkekerner istedet, men drys med det du synes passer til.
  5. Bag bollerne ved 200grader i 12-15 min i varmluftovn. (Hvis muligt så bag
    bollerne ved 5 min damp og herefter 7 min blot med varmluft.)
De færdige rugbrød, det er Manden der har været i det øverste :)


De færdigbagte rugbrødssnacks og müsliboller


 Nu er fryseren også pakket til bristepunktet med bagværk, det er altså lækkert! og meget overskudsagtigt, hvis jeg selv skal sige det - ha haha...

- Maj


Ingen kommentarer:

Send en kommentar