onsdag den 27. juli 2011

Pulled Pork a la Piskeriset...

Jeg har længe, virkelig længe haft lyst til at prøve kræfte med en pulled pork, og det er nok ikke en overraskelse hvis jeg skriver at det er pga. de famøse Brødrene Price. Det der fik mig til at udsætte det, var at det så SÅ besværligt ud på grillen, med at man skulle stå tidligt op, hele tiden holde øje med grillen etc. og det blev ikke bedre af at jeg snusede lidt rundt på nogle grill-sider og så hvordan disse entusiaster gjorde det - det var den ene mere avancerede måde end den anden, så derfor gik det lidt i glemmebogen :(

MEN!

Så faldt jeg jo over Piskerisets Blog og hun havde lavet pulled pork i ovnen, og det lød virkelig nemt og overkommeligt, og det var det også! Jeg kan KUN opfordre jer at prøve at lave pulled pork i ovn, nemt og virkelig lækkert! Hendes opskrift finder I HER.

Jeg har her i ferien nået at lave Pulled Pork 2 gange, første gang da jeg fik min veninde og hendes kæreste på besøg og anden gang havde Manden bestilt det til vores 9 års dag :) Og jeg lavede det på samme måde begge gange: Hjemmelavede burgerboller, coleslaw og BBQ sauce - MUMS :D


Den første gang gav jeg grisen den sidste time på grillen


Klar til at blive pulled!


Pulled Pork klar til at blive konsumeret :D



Min pulled pork blev lavet af nakkefilet ca. 1,3 kilo som jeg havde købt i Super Brugsen, de havde dem på tilbud til 40 kr. - så jeg købte fluks 2 styks, ærger mig over at jeg ikke hamstrede nogle flere...

Til rub brugte jeg min egen blandning:

Rub til Pulled Pork
Til 2 styks pulled pork

Ingredienser:
  • 1,5 spsk. brun farin
  • 1,5 spsk. groft salt
  • 4 tsk. chilipulver
  • 2 tsk. spidskommen
  • 1 tsk. cayenne
  • 1 tsk. sort peber
  • 1 tsk. hvidløgspulver
  • 1 tsk. løgpulver
  • 1 tsk. paprika (gerne røget paprika)
Tilberedning:
  1. Hæld alle ingredienserne i en morter og bland godt sammen, til saltet er fint og knust. Kan holde sig i en lufttæt beholder i ret lang tid. Det er en stor portion, jeg kunne strække den til to stege.

Pulled Pork
4 personer

Ingredienser:
  • 1 nakkefilet eller nakkesteg på omkring 1,5 kilo
  • Rub
Tilberedning:
  1. Godt 24 timer før stegen går i ovnen, skal rubben gnides godt ind i stegen og der rulles vita wrap stramt rundt om den og i en plastik pose, lad stegen hygge sig og marinere i køleskabet.
  2. Jeg fulgte Piskerisets fremgangsmåde til punkt og prikke:
    1. Dagen før, servering, kl.23 opvarmede jeg ovnen til 100 grader, ikke varmluft, og satte stegen ind i ovnen med stanniol over, med lidt vand i bunden af fadet.
    2. Næste dag kl.08.00 skruede jeg op for varmen til 110 grader og tog stanniolen af.
    3. Kl.13.00 skruede jeg atter op for varmen til 130 grader og vendte stegen, så den våde del kom op af vandet og kunne danne lidt skorpe. Hold hele tiden øje med om vandet fordamper, der skal hele tiden være lidt vand i bunden af fadet.
    4. Kl. 17.00 smed jeg den på grillen, men der havde jeg sørget for at have meget lav varme, ellers skruede jeg op for varmen til 150 grader den sidste time.
    5. Omkring kl.18 - 18.30 tog jeg stegen ud og lod den hvile til den skulle spises!
  3. Træk det lækre møre kød fra hinanden og server og spis - det vækker lykke, tro mig!
Jeg bagte disse lækre boller til:
Der hører sig hjemmelavede burgerboller til, eller hvertfald
nogen kvalitetsboller fra bageren, hvis man vil servere dem som burgere


Opskriften på burgerbollerne er den samme som disse hotdog brød.

Jeg havde også bikset en coleslaw sammen

Hmm lettere overeksponeret coleslaw... men den smagte nu dejligt!

den blev lavet lidt på slump, men ingredienserne var disse:
  • Hvidkål
  • Gulerødder
  • Forårsløg
  • Æble
Alle grøntsagerne og æblet blev revet/hakket groft, jeg kan godt lide at der skal tygges lidt og at der er noget tekstur i coleslawen.

Dressingen lavede jeg noget mere frisk og lækker end de der meget fede mayonnaise varianter, og den lød sådan her:
  • Yoghurt naturel eller creme fraiche
  • Salt og peber
  • Frisk appelsin saft og citronsaft efter smag
  • Lidt sennep
  • Honning
Jeg prøvede mig lidt frem med denne opskrift, derfor fik jeg ikke taget mål på det, jeg smagte mig lidt frem til jeg synes den var god - den skal smage lidt sødt og lidt syrligt, og friskt.

Det hele blev blandet sammen ½ time inden servering, så grøntsagerne stadig havde bid.

Til sidst havde jeg lavet en hjemmelavet BBQ sauce som jeg havde fundet i min Jamie Oliver kogebog: "Jamies Amerika"

My Epic BBQ Sauce
ca. 5 dl.

Ingredienser:
Grundmos
  • 1 pillet løg, skåret i kvarte
  • 10 pillede fed hvidløg
  • 2 friske chillier - uden stilke
  • Olivenolie
Krydderier og krydderurter
  • 10 stilke frisk rosmarin
  • 10 stilke frisk timian
  • 1 lille bundt frisk koriander
  • 10 lauerbærblade
  • 1 tsk. spidskommenfrø
  • 2 spsk. fennikelfrø
  • 2 spsk. røget paprika
  • 6 kryddernelliker
Prikken over I'et
  • Revet skal og presset saft af 2 økologiske appelsiner
  • 200 g. lys muscovadosukker
  • 6 spsk. balsamico
  • 2 dl. tomatketchup
  • 2 spsk. worchestershiresauce
  • 2 tsk. sennep
  • 2 dl. æblemost
  • 1 tsk. havsalt
  • 1 tsk. friskkværnet sort peber
Tilberedning:
  1. Blend løg, hvidløg og chili til en fin mos. Sæt en pande over ved svag varme, hæd lidt olivenolie i og lad mosen svede igennem i 5 min.
  2. Imens nippes rosmarinen og timianen og det kommer i en foodprocessor sammen med de øvrige krydderier og krydderurter. Skær tynde strimler af appelsinskallen med et juliennejern og blend dem med.
  3. Skrab blandningen over i panden og svits den med i 1-2 min. Tilsæt da sukkeret og rør det helt i gennem til sukkeret er opløst og mosen er tyk og brunlig.
  4. Hæld 2,5 dl. vand ved og lad det simre i 5-10 min, eller til det begynder at tykne.
  5. Sæt en finmasket si fast i en stor skål og hæld saucen igennem og kasser det der sidder tilbage i sien. Skyl sien og hæld saucen atter igennem.
  6. Lad saucen køle af og server med pulled pork.
Det er en virkelig god sauce, og den slår helt sikkert dem du kan købe i butikkerne. Så selv om der er mange ingredienser, så synes jeg bestemt at den er værd at lave, man kan evt. lave en stor portion og fryse ned.

NOTE: Jeg havde ikke spidskommen eller fennikel frø, så det udelod jeg. De chillier jeg brugte var en anelse stærke i det, så hvis man ikke er så glad for at det skal være stærkt, så sørg for at pille kerner ud eller brug kun 1 chili.
Den friske koriander smager godt igennem, så hvis man ikke er så vild med koriander, så skal man måske bare undlade at bruge det, det tror jeg at jeg gør næste gang...

Til sidst det lækre måltid:

BBQ sauce og gris i skøn forening, mangler bare den knasende coleslaw




Så hvis I er ligesom mig, været lidt "bange" for at gå i krig med Pulled Pork projektet, så kan man roligt gøre det, det er super nemt og ligetil, det passer jo bare sig selv, mens den skønneste duft breder sig i hele huset - mums :)
Og Tak til Piskeriset fordi hun har sådan en fantastisk blog, hun er virkelig en af mine yndlingsbloggere!

Bon Appetit

- Maj :)

4 kommentarer:

  1. Der fik du mig lige til at rødme - tusind tak for rosen! :-)

    Det er du også sluppet rigtig godt fra - bliver helt sulten af at se billederne, selvom jeg lige har spist frokost :-D

    Jeg håber også, jeg snart får lavet pulled igen - sandsynligvis med oksekød næste gang.

    SvarSlet
  2. Det var så lidt - jeg mener hvert et ord, jeg finder virkelig din blog så inspirerende og spændende!

    Jeg synes selv det smagte ret fantastisk, og de smaskende lyde fra de andre tilkendegav at det var enige med mig - ha ha ha...

    Uhh det lyder spændende med Pulled Beef, DET glæder jeg mig til, og at se hvilken udskæring du vil bruge :D

    - Maj :) :)

    SvarSlet
  3. Du læser mine tanker Maj.. Det har længe været et kommende projekt her hjemme, at jeg skal have kastet mig ud i pulled pork. Jeg har udskudt det lidt, men nu står det på planen til lørdag, og manden glæder sig som et lille barn ;)

    Han er for øvrigt uddannet slagter, og jeg skulle hilse og sige, at marmoreret oksefillet, som er det stykke på koen, der svarer til nakke-fillet, nok vil være alletiders. Og ellers er dr jo de klassiske som spidsbryst og sådan, som man kender fra grydestegene.

    Men tak ellers i to, han er selvfølgelig allerede ude i, at man kan lave begge dele på samme tid og så have en kød-kombo - mænd :D

    SvarSlet
  4. Åh jeg kan godt forstå at han glæder sig - det smager bare så englene synger :D og det bedste er jo at det er sådan en billig udskæring, men det er smækfyldt med smag!
    Jeg glæder mig til at læse om din oplevelse med pulled pork :D

    Tusind tak for det gode råd, nu får jeg også helt lyst til at prøve det med oksekød, og det er bare typisk mænd, de kam bare ikke få kød nok ;) ;) det ender med at jeg også må prøve kræfter med sådan en pulled beef :D

    - Maj :) :)

    SvarSlet