torsdag den 10. november 2011

Hjemmelavede romkugler...

Masser af krymmel skal der til :D


Nu fik jeg endelig gjort det - lavet romkugler, eller trøfler... Jeg har altid kaldet det romkugler, men andre, har jeg erfaret kalder det trøfler! Hvad er forskellern? Er vi ude i samme diskussion som krebinetter og karbonader?

Anyway, nu hvor jeg er så heldig at få en dejlig praktikplads, er jeg blevet påbudt at tage kage med! Og jeg har pænt travlt for tiden, både med skole og med at planlægge julefrokost for Manden, som løber af stablen i morgen, men mere om det senere.

I fryseren fandt jeg Banan/blåbær muffins som jeg havde toppet med cream cheese frosting - mums, men jeg fandt også nogle mislykkede chokolade muffins som jeg synes jeg skulle bruge, og der var det, at de der romkugler (trøfler...?) poppede ind i mit hovede.

Jeg fandt opskriften inde hos Anne (LaTascha), og den er bare fantastisk!

Synes selv de blev ret fine :)
Og de var vældig populære!


Romkugler a la Anne

Ingredienser:
  • Kagerester (her chokolademuffins)
  • Kakaopulver (det der bitre stads, ikke nesquick)
  • Hindbærsyltetøj
  • Romessens
  • evt. flormelis
  • Krymmel til pynt
Tilberedning:
  1. Tag kageresterne og smuldre dem fint i en foodprocessor, tilsæt da lidt efter lidt syltetøj, kakaopulver og romessens. Jeg har ikke angivet nogen mængder, da det varierer efter hvor mange kagerester man står med, og hvor sød man vil have kuglerne, samt hvor meget rom essens man vil have i. Smag til jævnligt.
  2. Tilsæt flormelis, hvis du synes at kagen er for våd eller blevet for bitter af kakaopulveret.
  3. Tril til den størrelse kugler du synes, og tril i krymmel - her må man gerne gå amok ;)
NOTE: Efter jeg havde lavet min portion, så jeg at Line havde lavet romkugler med rigtig rom istedet for essens, det kunne jeg godt finde på at lege lidt med næste gang også!

Romkuglerne holder sig bedst på køl, men jeg kan godt love for, at laver du dem, så forsvinder de somdug for solen - det gjorde mine hvertfald ;D

- Maj :D

3 kommentarer:

  1. Lyder super dejligt og nemt! Det skal helt Sikkert præves i morgen : D

    SvarSlet
  2. Mangler der ikke hvor meget af hver ting ??

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo det gør der, men som jeg skrev i "opskriften" så kommer det meget an på hvor mange kagerester man har, og man derfor smager den til efter hvor sød man ønsker den etc.
      Så det er noget man tager lidt på slump ;)

      - Maj :)

      Slet