mandag den 14. november 2011

Hjemmelavet sylte og whiskey-sennep...

I fredags blev mit lille hjem invaderet af 6 granvoksne mænd, der havde glædet sig til årets første Julefrokost, og de havde bestilt sylte - og det var første gang jeg skulle prøve kræfter med sådan en karl, men da jeg først fik det af vide en lille uge forinden, havde jeg simpelthen ikke tid til at jagte et grisehovede, så min sylte blev lavet på dette:

Grisetæer og en stor skank
Skanken var blevet befriet for skind, så jeg kunne lave flæskesvær af det.


Ned til grisen kom der også lidt grøntsager:
Gulerødder, løg, porrer samt knoldselleri.
Salt, peberkorn, enebær og lauerbærblade blev også hældt i gryden.


Det færdige resultat sammen med hjemmelavet whiskey-sennep
og hjemmesyltede rødbeder - og det var et hit!


Hjemmelavet Sylte
6 personer

Ingredienser:
  • 1,5 kg. svineskank
  • 1 kg. grisetæer
  • Vand
  • 2 løg, skåret i både
  • 2 gulerødder, i grove stykker
  • 1 porrer, skåret groft
  • 6 enebær
  • 15 peberkorn
  • 1 spsk. groft salt
  • evt. 3 blade husblas
  • ½ finthakket løg
  • Persille hakket groft
  • Salt og peber
  • Eddike
Tilberedning:
  1. Læg grisen i en stor gryde og hæld så meget vand i, så det dækker grisen. Kog op og skum af løbende.
  2. Når vandet er kommet i kog og skummet af, tilsættes alle de grofthakkede grøntsager sammen med lauerbærblade, peberkorn, enebær og salt og lad det komme i kog igen. Lad det simre sagte i 2-2½ time.
  3. Tag grisen op af vandet og pil al det reelle kød fra og læg det i en skål. Ben og skind smides tilbage i suppen, mens fedtet kasseres, og lad det koge ind i en times tid, på den måde vil suppen også gelatinere helt naturligt, der vil blive udvundet masser af gelatine fra benene, så husblas ikke er nødvendig.
  4. Si suppen og tag ca. 3-4 dl. fra og smag det til med salt, peber og eddike. Hvis du er usikker på om suppen vil stivne, så tilsæt da 3 blade oplblødt husblas i suppen.
  5. Bland kødet med persille og finthakket løg, hæld da suppen udover det og fyld det hele i en form. Sylten sættes på køl i et døgn og serveres med rødbeder og sennep.
NOTE:
Jeg pillede skindet af min store skanke og lavede flæskesvær af det - det vakte dælme også lykke :D Synes det var synd at det skulle gå til spilde, ved bare at blive kogt i stykker.

Jeg har altid sagt at jeg ikke brød mig om sylte, fordi jeg kun havde smagt det der fabrikslavede man kan købe i Netto, men det er en helt anden sag, når man har lavet det selv, den her smagte fremragende! Og det skal siges, at jeg også fik omvendt to af Mandens kollegaer, de kunne heller ikke lide det, før de smagte denne her! Så hvis man er "Sylte"-forskrækket, så kan denne her opskrift anbefales.

Til sylten havde jeg lavet en sennep som jeg fandt i "Spis Bedre", hvor sylte-opskriften også er fra.

Whiskey-sennep
Et lille glas

Ingredienser:
  • ½ dl Colman's sennepspulver
  • ½ dl. hvedemel
  • 1 1/4 dl. kogende vand
  • 1 knsp. salt
  • 1 spsk. brun farin
  • 1 spsk. sukker
  • 1 spsk. hvidvinseddike
  • 2 spsk. whiskey
  • 1 spsk. piskefløde
Tilberedning:
  1. Bland sennepspulver og mel i en skål. Hæld kogende vand på, og pisk til en glat masse.
  2. Smag til med salt, farin, sukker, eddike og whiskey
  3. Rør fløden i sennepen, og rør den glat. Smag til og tilsæt lidt mere sukker eller fløde hvis den er for stærk. Hæld på glas og lad det modne i 2 dage.
NOTE:
Jeg spiser ikke selv sennep, men Manden synes den var rigtig god, en god stærk sennep med masser af smag.

Julefrokosten for Manden og hans kollegaer var ikke mindre end et hit - de var så søde alle sammen, og var meget benovede over at jeg havde lavet det meste selv, og ikke bare gået ud og købt det, og jeg fik så mange roser, at mit ego næsten ikke kunne klare mere ;D Udover roser fik jeg også denne buket:


SÅ smuk :D

Her til sidst får I lige lidt billeder af maden:

Hvide og karrysild


Æg og rejer


Kippers med æggestand


Fiskefilet med remoulade, intet hjemmelavet her ;)


Uhmmm tarteletter med høns i asparges - muuums :D


Jeg havde også lavet leverpostej og stegt en masse bacon til, samt medister med rødkål, men det nåede jeg ikke at tage billeder af.

Alt i alt havde det været en meget succesfuld julefrokost, der blev hygget, drukket, spist og spillet Wii til den store guldmedalje, så Manden var meget tilfreds, og det var jeg skam også :D Min næste julefrokost, med mig som værtinde er heldigvis først 1. Juledag, så der er lang tid endnu!

Nu må jeg tilbage til mine bøger, er igang med at skrive opgaver samt læse op til prøveeksamen, så det her indlæg var lidt af en overspringshandling, men det sker jo ind i mellem ;D

- Maj :)



4 kommentarer:

  1. Mmmmm.... Mine tænder løber i mand, og nu har manden her hjemme bestilt sylte, ihh altså Maj - det går ikke ;) Men tak for super inspiration til julefrokosten, som jeg også går og pusler med idéer til...

    :) Louise

    SvarSlet
  2. Det her var en rigtig mande julefrokost - jeg havde foreslået nogle lidt lettere retter og salater, men det faldt ikke i god jord, overraskende!! ;D

    Arj, men den sylte var rigtig god, og faktisk også fedtfattig, for jeg brugte kun det reelle kød og kasserede alt fedt og sener!
    Jeg er kun glad for at kunne være til inspiration :D :D

    - Maj :)

    SvarSlet
  3. Jeg bliver mere og mere misundelig på den julefrokost :-D

    Sejt at du har lavet sylte! Jeg kan ikke rigtig få mig selv til at smage det, og jeg kommer ellers for landet, så jeg har ingen undskyldning ;-)

    Øj hjemmelavet sennep - det burde jeg prøve, så glad for sennep som jeg er. Var det svært?

    SvarSlet
  4. Uha Piske, du ved ikke hvad du går glip af - der er utrolig meget smag i en hjemmelavet sylte, samt kødet er dejligt mørt og fri for "skumle" ting!

    Altså, Manden er også mega sennep fan, og han har proklameret at han fra nu af, ikke gider spise købesennep mere, så nu står den på hjemmelavet ;) Og nej, det var på ingen måde svært, virkelig nemt! Hvis du prøver den opskrift jeg har smidt på bloggen, så tager det ikke mere end 15 min. at lave :D

    Jeg har nogle andre sennepsopskrifter jeg godt kunne tænke mig at afprøve, fx. en ølsennep, det kunne være lige noget for dig!

    - Maj :)

    SvarSlet