tirsdag den 11. september 2012

Spaghetti med hvidløgssauce og kødboller...

Nem og lækker hverdagsret...


I går fik vi en lækker pastaret, som jeg fandt inspiration til HER, og den smagte simpelthen så lækkert, og er virkelig nem at lave! Fra jeg startede til vi satte os ned og spiste gik der lige knap 40 min, det er hurtig mad ;)

Jeg havde en masse medister i fryseren som jeg tryllede om til mini kødboller, hvilket gør denne ret endnu nemmere end den originale, men det kan også helt udelades og dermed gøres til en helt vegetarisk ret!

Spaghetti med hvidløgssauce og kødboller
4 (sultne) personer

Ingredienser:
  • 500 g. spaghetti
  • 400 g. medisterpølse trykket ud til små kødboller
  • 2 spsk. smør
  • 2 spsk. olivenolie
  • 2 spsk. mel
  • 4 store hvidløgsfed presset/hakket fint/revet
  • 5 dl. kyllingefond/boullion
  • Frisk hakket basilikum
  • 2 små bakker cherrytomater
  • Salt og peber
  • Parmesanost
Tilberedning:
  1. Kog spaghettien al dente mens du forbereder saucen.
  2. Varm forsigtigt smør og olie op i en sautepande og tilsæt hvidløget og lad det svede i smørblandningen til det er blødt, det må for alt i verden ikke få for hård varme, da hvidløget bliver bittert og hele retten vil smage forfærdeligt.
  3. Strø melet i sautepanden og rør godt rundt, ligesom når man laver en opbagt sauce, igen hold det ved svag/medium varme.
  4. Hæld fond i panden lidt efter lidt og sørg for at saucen bliver jævn og uden klumper. Hæld lidt vand ved, hvis du synes saucen er for tyk, den skal hellere være på den lidt tyndere side, og det er ikke meningen at spaghettien skal svømme i sauce, den skal lige dækkes.
  5. Smag til med salt og peber, og hæld forsigtigt de små kødboller i panden og læg et låg på og lad det simre i ca. 7 min. til kødbollerne er færdig.
  6. Inden servering blandes spaghetti, cherrytomater og hakket basilikum med saucen.
  7. Serveres med et generøst lag parmesan ost, og gerne et drys persille.

Jeg valgte at halvere tomaterne, men det bestemmer man selv :)


Lige da jeg gik i gang med at lave hvidløgssaucen blev jeg lidt bekymret, synes at 4 fed hvidløg var lige rigeligt, men når hvidløget bliver varmet stille og roligt op, opfører det sig ligesom når det bliver bagt, det bliver sødligt og får en mere behersket smag, som klæder tomaterne og basilikummen rigtig fint.
Næste gang vil jeg helt sikkert skrue op for min basilikum og også tilføje persille og måske lidt citron, bare fordi jeg elsker citron, og tror lidt syre vil være klædeligt!

Det er en super billig ret at lave, og kan strækkes langt og derudover er det også en smuk ret, specielt hvis man fyrer lidt mere op for krydderurterne og giver retten mere farve! Jeg frøs halvdelen af saucen ned, og havde alligevel til 4 portioner i den resterende halvdel, 2 til Manden og 1 aftensmad samt 1 frokost til mig - det passer min pengepung vældig godt!

I dag står den på hygge med nogle skønne tøser fra mit tidligere studie, vi skal hygge a la English Afternoon Tea med masser af kage og fingersandwiches, det skal dælme nok blive godt!

Velbekommen!

- Maj :D

Ingen kommentarer:

Send en kommentar